KNNV Alkmaar-Den Helder

KNNV staat voor Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging, de landelijke vereniging voor veldbiologie met meer dan vijftig plaatselijke afdelingen en over het land verspreid meer dan achtduizend leden.

De landelijke vereniging is te bereiken via: www.knnv.nl
Wij zijn te herkennen aan onderstaand logo.

Wie lid is van een plaatselijke afdeling van de KNNV is automatisch ook lid van de landelijke vereniging.

KNNV Alkmaar-Den Helder

De KNNV Alkmaar, opgericht in 1918, houdt zich bezig met veldbiologie in Alkmaar en wijde omgeving. In januari 2017 werd samengegaan met afdeling Den Helder: KNNV Alkmaar-Den Helder was geboren. Het werkgebied: de provincie Noord-Holland. Dat neemt niet weg dat er ook naar gebieden buiten de provincie excursies georganiseerd worden.

Natuurstudie, natuurbeleving en natuurbescherming

De KNNV maakt mensen enthousiast voor de 3 n’s: natuurstudie, natuurbeleving en natuurbescherming.
Binnen de vereniging is plaats voor zowel ervaren deskundigen als geïnteresseerde leken.

KNNV Alkmaar-Den Helder anno 2024

De KNNV Alkmaar-Den Helder heeft nu, in 2024, ruim 300 leden.
De communicatie tussen de leden gaat via BLAD, via de Bladluis, via deze site en via Facebook
BLAD is het tijdschrift dat vier keer per jaar verschijnt: in maart, juni, september en december.
Het wordt gemaakt samen met het IVN Noord-Kennemerland.
De Bladluis is de digitale nieuwsbrief die alle KNNV-leden vier of vijf keer per jaar toegezonden krijgen. Dus graag mailadres doorgeven aan de ledenadministratie, ledenadministratie@regioalkmaar.knnv.nl

Werkgroepen

Veel leden zijn actief in een van de werkgroepen.

Activiteiten: excursies, werkgroepen, lezingen

Zie voor activiteiten en lezingen de agenda.
Excursies vinden ook plaats in het kader van de werkgroepen: zie daar.
In de winter wordt er vijf keer een lezing in Alkmaar georganiseerd, in Wijkcentrum Overdie.
In de winter wordt er zes keer per jaar een lezing in Den Helder georganiseerd, in de Helderse Vallei.

Cursussen

Per jaar organiseren we bij voldoende belangstelling een of twee cursussen.
De cursus veldbiologie is een algemene inleiding op veldbiologie: landschap, strandvondsten, planten, vogels, vleermuizen, kleine zoogdieren: er komt van alles langs. De cursus vindt meestal plaats in het voorjaar en bestaat uit zes lesavonden en vijf excursies op zondagmorgen. In 2024 wordt de cursus gegeven in april en mei.
Daarnaast werd er in het voorjaar van 2023 in samenwerking met FLORON een cursus plantenherkenning gegeven.

Leden van IVN Noord-Kennemerland en Vogelwerkgroep Alkmaar

Zij zijn welkom bij alle activiteiten van de KNNV afdeling Alkmaar-Den Helder.
Andersom geldt dat ook: KNNV-ers kunnen deelnemen aan alle activiteiten die IVN-NKL en VWA organiseren.
Activiteiten en agenda IVN-NKL www.ivn.nl, voor Vogelwerkgroep Alkmaar www.vwg-alkmaar.nl

ANIMO

De KNNV afdeling Alkmaar-Den Helder is ook een van de aangesloten organisaties van de stichting ANIMO. ANIMO staat voor Alkmaarse Natuur- en Milieuorganisaties. De leden van deze stichting geven advies en beantwoorden vragen over het groen- en milieubeleid van de gemeente Alkmaar.

Leden van andere afdelingen

Wie lid is van één van de ruim vijftig andere lokale KNNV afdelingen is vanzelfsprekend welkom bij de activiteiten van Alkmaar-Den Helder. Neem even contact op!