Cursus veldbiologie in april en mei 2024

De KNNV-afdeling Alkmaar-Den Helder, de natuurvereniging voor veldbiologie, organiseert in april en mei 2024 een cursus veldbiologie. De lessen worden gegeven door deskundige docenten.
Er zijn zes lessen en vijf daaraan gekoppelde excursies om met de opgedane kennis het veld in te gaan.
Tijdens deze cursus leer je waarom “dat ene randje groen” nou zo het verschil maakt voor de biodiversiteit in jouw wijk. Wie wat weet ziet meer en wie wat ziet wil meer weten!

De lessen zijn op woensdagavonden, op 3, 10, 17 en 24 april, en op 15 en 22 mei, van 20.00 tot 22.10 uur. De bij de lessen horende excursies hebben afhankelijk van de inhoud een andere aanvangstijd.
De vogelexcursie op zondag 14 april heeft twee aanvangstijden: om 6.45 (vroege vogelgroep) of
9.00 uur (latere groep). De zoogdierenexcursie van zondag 21 april begint om 11.00 uur, de plantenexcursie van 12 mei om 10.00 uur, maar de excursie behorend bij de insectenles op 26 mei om 14.00 uur. Op 22 mei wordt de vleermuisexcursie in aansluiting aan de les gegeven.

De lessen worden gegeven in Vonk, het voormalige Clusiuscollege, Drechterwaard 10, 1824 EX Alkmaar. De excursies vinden plaats in verschillende gebieden in de buurt van Alkmaar.
De inhoud van de lessen: inleiding in de ecologie, vogels, kleine zoogdieren, planten, insecten en
vleermuizen.

De cursus gaat door bij twaalf deelnemers en kan maximaal 20 deelnemers opnemen.

Aanmelden via de mail bij de penningmeester KNNV Alkmaar-Den Helder, mailadres: penningmeester@regioalkmaar.knnv.nl
Opgeven: naam, adres, telefoonnummer en mailadres.
Daarna volgt een betalingsverzoek en als er betaald is, bent u ingeschreven.
Prijs: 75 euro voor niet-leden. Leden van de KNNV-afdeling Alkmaar-Den
Helder en IVN Noord-Kennemerland betalen 55 euro.

De syllabus van de cursus kun je hier vinden.

Meriansborstel, Calliteara pudibunda, foto Herman Pols
Deze werd aangetroffen in de duinen bij Egmond-Binnen.